Gylp og mad

11. oktober 2011

Alder:
5 mdr.

Gylp og mad

Kære Helen

Jeg har et par spm til dig vedr min yngste datter på 5 måneder. Hun trives rigtig fint synes jeg, sover godt, er meget glad osv., men hun gylper stadig rigtig rigtig meget - Ikke kun når hun har spist, men også lang tid efter måltider. Ofte må jeg skifte hendes tøj 3 - 4 gange pga gylp efter og imellem mad.

Jeg husker ikke min ældste gylpede så meget og er det ikke noget der normalt ophører, når de er et par måneder? Jeg ammer fuldt, hun er dog begyndt at få et enkelt måltid risgrød om eftermiddagen, men det spiser hun ikke så meget af og det har ikke ændret på, hvor meget hun ...

Annonce

... gylper.

Hun tager fint på, hun vejer faktisk 8,4, så hun er en stor pige :-) Jeg spurgte min læge på et tidspkt, om det var fordi hun fik for meget mælk, men fik svaret, at ammebørn som hovedregel ikke kan få for meget mælk (?) Hun vil ikke tage sut (stort problem), selvom jeg har prøvet alle sutter, hvilket betyder at hun ammer mere (trøstes mere) ved brystet end min ældste gjorde. Kan det ha betydning? - Altså at hun alligevel får for meget eller kan det være noget refluks?

Et sidste spm. Hvad er din anbefaling mht mad i 5 måneders alderen, vil du foreslå en madplan for hende.

Venlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder